Věděli jste, že Česko je největším exportérem hraček v Evropě? Samozřejmě že nejvíce hraček pro Evropu se vyrábí v Číně, ale čeští výrobci o sobě dávají v posledních letech hodně vědět.
Nahrává jim skutečnost, že kupující začíná zajímat původ výrobků. A Češi mohou nabídnout kromě tradice i originalitu a kvalitu. České hračky jsou výtvarně estetické, řemeslně dobře zpracované a prodávají se za rozumné ceny.
Na druhé straně mají tuzemští výrobci jeden velký handicap – nemohou vynaložit miliony na marketing a reklamu, a tak si jejich zboží musí k dětem najít cestu jinými způsoby.
Majitel firmy Efko Miroslav Kotík
Plastový panáček
Dětem, které vyrůstaly v 80. letech minulého století, rozhodně mezi hračkami nemohli chybět osmicentimetroví plastoví panáčci Igráčci.
Zrodili se v roce 1977 a jejich úspěch byl založen na jednoduchém principu: všichni panáčci, kteří zastupovali jednotlivé profese (kuchař, zedník, kominík, policista, zdravotnice atd.), byli sestaveni ze stejných dílů, měli nohy a ruce pohyblivé v jednom směru, na duté hlavě gumový účes, na který se dala nasadit čepice a měnily se jen barvy a příslušenství.
Po revoluci to s Igráčky vypadalo bledě, pak se zase začalo blýskat na lepší časy, ale nový život jim vdechla až firma Efko z Vysočiny.
„Igráčka jsem měl jako kluk. Byl to hasič. Nemohl jsem tušit, že se ke mně po letech dostane zpátky. V oboru hraček dělám dvacet let a v Efku působím patnáct let. Jsme česká firma a hlavně – vyrábíme v Čechách.
Začínali jsme s puzzly, společenskými a deskovými hrami, kartami. Postupně jsme výrobu rozšiřovali o plastové výrobky, v roce 2005 jsme přišli se stavebnicí Roto.
Když jsem se před pěti lety dozvěděl, že firma Igra v Mnichovicích jde do konkurzu, začal jsem se zajímat o zachování vstřikolisových forem, které by jinak skončily někde v kovošrotu,“ vypráví majitel firmy Efko Miroslav Kotík.
Právě v těchto formách, jejichž pořízení je jinak finančně velmi nákladné, se Igráčci rodili. Pak už zbývalojen dohodnout se o obchodní známce a vymyslet, jak panáčky přizpůsobit dnešním dětem.
Jak to chtějí děti?
Miroslav Kotík se svým týmem dospěl k závěru, že panáček má v sobě silný potenciál, ale že bude hodně záležet na tom, s jakou myšlenkou se dětem nabídne. „Bylo nám jasné, že nestačí jen historická vzpomínka v novém balení.
Udělali jsme si průzkum a zjistili jsme, že s Igráčkem jsou ochotné hrát si děti ve věku tří až osmi let, pro které je důležité připodobnit se světu dospělých.
Hračka je pak pro ně prostředkem, přes který se s ním ztotožní, a navíc si do něj vloží vlastní příběh. Zjistili jsme, že panáček má ideální velikost, je vyvážený, dobře stojí, ale třeba když mu dáte do ruky nějakou věc, nejde mu otočit zápěstí.
Nechali jsme proto vyrobit nové formy na paže a zápěstí. Designér Miloš Hába mu také vymyslel několik variant výrazu obličeje, přibyly brýlea bradka. Díky barvám a potiskům jsme mohli snadno definovat současné profese, ale ještě jsme potřebovali vytvořit potřebná prostředí a doplňky.
Miloš Hába pro Igráčka vytvořil nové auto, částečně rodinný vůz, částečně dodávku, do kterého se vejdou dopředu dvě postavičky a dozadu dvě dětské figurky a snadno se dá proměnit na auto policejní, hasičské, záchranku či pošťácké.
Figurky také dostaly své prostředí – přenosné kompaktní kufříky, které se dají rozložit a stane se z nich květinářství, autoservis nebo ordinace.“ Celkově je dnes v nabídce 19 základních typů figurek – profesí – a k nim 9 členů rodiny.
Fenomén na výstavě
Pokud budete mít o Vánocích cestu do Brna, zajděte se podívat do tamního Technického muzea. Až do konce roku tam probíhá výstava nazvaná Fenomén Igráček, díky níž můžete nahlédnout do historie, současnosti i budoucnosti této legendární funkční figurky.
„V Čechách máme výhodu domácího hřiště a znalosti značky,“ dodává Miroslav Kotík. „Mnohdy se výrobci snaží zalíbit spíš dospělým než dětem a zapomínají na to, že děti nepotřebují přemíru detailů, protože mají fantazii a rády si věci dotvářejí samy.
A i když dnes mají počítače a jiné technologie, potřebují mít i normální hračky, s nimiž rostou a dospívají.“
Družstvo KOVAP
Malé kouzlo na klíček
Puntíkatá beruška na klíček, červenožlutý plechový traktor s valníkem, silniční válec, kovová pokladnička, ale také třeba lanovka poháněná pérovým strojkem.
To všechno vzniká tradiční technologií, tedy ručně montované a kolorované ofsetovým nebo tamponovým tiskem ve výrobním družstvu Kovap v provozovnách v Novém Hrádku a v Semilech. V jejich programu bohužel chybí legendární slepička na klíček, jejímž výrobcem byla Výtvarná řemesla Praha.
Tato firma před lety zkrachovala. Kovapu se ale naopak velice daří i proto, že je dnes prakticky jediným výrobcem mechanických plechových hraček v Evropě. Výroba plechových hraček je totiž finančně náročná.
Více se múžete dočíst v celém článku Nejlepší hračky pro děti: Máme pro vás tipy na vánoční dárky. Nezabudněte si také pročíst ostatní články ze stejné kategorie.