Jak správně určit cenu nemovitosti

Jsme v časech kupujícího. Na dnešním trhu nabídka převyšuje poptávku. Na tom se shodnou snad všichni odborníci, analytici, makléři, ale i majitelé nemovitostí, kteří se snaží prodat. Kupující umí této příležitosti patřičně využít. Nestaňte se jejich obětí! Nechte si cenu vaší nemovitosti stanovit odborníkem. Ušetříte si spoustu času, nervů a ve finále i financí. Proč se tak děje a kam takové jednání spěje? Čtěte a můžete se dozvědět více.

Správná cena:

  • Rychlejší prodej, větší pohodlí pro prodávajícího
  • Větší zájem ze strany klientů
  • Větší zájem ze strany makléřů

Důvody nadsazené ceny:

  • Majitel si přeje vyjednávací prostor
  • Nemovitost je příliš vybavená
  • Vysoká pořizovací cena

Problém vysokých cen:

  • Během prvních týdnů je o nemovitost největší zájem. Když je cena příliš vysoká, odradíte spoustu zájemců. S dobrou cenou vytvoříte pocit, že kupující musí rychle jednat
  • Ke snížení ceny může dojít příliš pozdě a to již kupující nebudou mít zájem
  • Nemovitosti, které jsou dlouho na trhu, jsou v očích kupujících nebo makléřů pochybné. Domnívají se, že je s nemovitostí něco špatně, nikdo ji nechce, jsou tam skryté potíže, vytvářejí se pochybnosti o kvalitě
  • Vysoká cena může vést k tomu, že si kupující koupí nemovitost od souseda, protože ve srovnání s vaším, bude výhodnější

Jak určit optimální cenu

K tomu, abyste dosáhli optimální ceny, může posloužit třeba srovnávací analýza.

Jak a co porovnávat:

  • Hlavní položky jako počet místností, metráž, velikost parcely, stav,…
  • Vedlejší položky jako balkón, terasa, krb, rohová vana,…
  • Lokalita – dokonce i stejná lokalita se může lišit výhledem, blízkostí hlučné silnice, parkováním, dosahem obchodů, zástavbě,…
  • Dispozice a tvary se mohou lišit jak v půdorysu tak třeba ve svažitosti terénu
  • Stáří nemovitosti, její opotřebení, použité materiály a technologie

Největším úskalím srovnávací analýzy je odkud získáte informace o nemovitostech a jejich prodejních cenách. Pokud byste vycházeli z nabídkových cen, tak vězte, že například u rodinných domů je počáteční nabídková cena o cca 15 % vyšší než skutečná prodejní cena.

Srovnávací analýza od vás vyžaduje značné zkušenosti k tomu, abyste byly schopni nemovitosti mezi sebou srovnat. Co a jak moc cenu oproti jiné nemovitosti zvyšuje a co naopak snižuje. Téměř vždy je lepší se obrátit na zkušeného makléře, který zná místní trh a má informace o již prodaných nemovitostech v lokalitě a jejich skutečných prodejních cenách.

Úprava ceny

Před tím, než dojde k úpravě ceny, je třeba se zpět poohlédnout a vyhodnotit, jestli jste opravdu udělali všechno pro prodej vaší nemovitosti. Je třeba si odpovědět na několik otázek:

  • Kolik inzerátů a kde jsme zveřejnili?
  • Máme dostatečně mnoho kvalitních fotografií?
  • Jakou zpětnou vazbu mám od kupujících a makléřů?
  • Jaké metody přímého prodeje jsme použili?

Pokud nejste dostatečně motivovaní a nechcete nebo nemůžete snížit cenu, raději dál neprodávejte a vaši nabídku stáhněte z trhu. Najděte raději jiné řešení, třeba pronájmem nemovitosti.

V případě, že nemáte jinou variantu, upravte cenu tak, aby nedocházelo k dalšímu snižování. V případě, že budete opakovaně slevovat, můžete vzbudit dojem, že lepší je si ještě chvíli počkat.

Prodávající, který nabízí svou nemovitost již delší dobu a dostává se do skluzu, je snadnou kořistí pro kupujícího, který svou nabídkou může nemovitost koupit za výhodnější cenu. Tomuto se můžete vyvarovat znalostí a neus

Přejít nahoru