Jsme v časech kupujícího. Na dnešním trhu nabídka převyšuje poptávku. Na tom se shodnou snad všichni odborníci, analytici, makléři, ale i majitelé nemovitostí, kteří se snaží prodat. Kupující umí této příležitosti patřičně využít. Nestaňte se jejich obětí! Nechte si cenu vaší nemovitosti stanovit odborníkem. Ušetříte si spoustu času, nervů a ve finále i financí. Proč se tak děje a kam takové jednání spěje? Čtěte a můžete se dozvědět více.
Správná cena:
- Rychlejší prodej, větší pohodlí pro prodávajícího
- Větší zájem ze strany klientů
- Větší zájem ze strany makléřů
Důvody nadsazené ceny:
- Majitel si přeje vyjednávací prostor
- Nemovitost je příliš vybavená
- Vysoká pořizovací cena
Problém vysokých cen:
- Během prvních týdnů je o nemovitost největší zájem. Když je cena příliš vysoká, odradíte spoustu zájemců. S dobrou cenou vytvoříte pocit, že kupující musí rychle jednat
- Ke snížení ceny může dojít příliš pozdě a to již kupující nebudou mít zájem
- Nemovitosti, které jsou dlouho na trhu, jsou v očích kupujících nebo makléřů pochybné. Domnívají se, že je s nemovitostí něco špatně, nikdo ji nechce, jsou tam skryté potíže, vytvářejí se pochybnosti o kvalitě
- Vysoká cena může vést k tomu, že si kupující koupí nemovitost od souseda, protože ve srovnání s vaším, bude výhodnější
Jak určit optimální cenu
K tomu, abyste dosáhli optimální ceny, může posloužit třeba srovnávací analýza.
Jak a co porovnávat:
- Hlavní položky jako počet místností, metráž, velikost parcely, stav,…
- Vedlejší položky jako balkón, terasa, krb, rohová vana,…
- Lokalita – dokonce i stejná lokalita se může lišit výhledem, blízkostí hlučné silnice, parkováním, dosahem obchodů, zástavbě,…
- Dispozice a tvary se mohou lišit jak v půdorysu tak třeba ve svažitosti terénu
- Stáří nemovitosti, její opotřebení, použité materiály a technologie
Největším úskalím srovnávací analýzy je odkud získáte informace o nemovitostech a jejich prodejních cenách. Pokud byste vycházeli z nabídkových cen, tak vězte, že například u rodinných domů je počáteční nabídková cena o cca 15 % vyšší než skutečná prodejní cena.
Srovnávací analýza od vás vyžaduje značné zkušenosti k tomu, abyste byly schopni nemovitosti mezi sebou srovnat. Co a jak moc cenu oproti jiné nemovitosti zvyšuje a co naopak snižuje. Téměř vždy je lepší se obrátit na zkušeného makléře, který zná místní trh a má informace o již prodaných nemovitostech v lokalitě a jejich skutečných prodejních cenách.
Úprava ceny
Před tím, než dojde k úpravě ceny, je třeba se zpět poohlédnout a vyhodnotit, jestli jste opravdu udělali všechno pro prodej vaší nemovitosti. Je třeba si odpovědět na několik otázek:
- Kolik inzerátů a kde jsme zveřejnili?
- Máme dostatečně mnoho kvalitních fotografií?
- Jakou zpětnou vazbu mám od kupujících a makléřů?
- Jaké metody přímého prodeje jsme použili?
Pokud nejste dostatečně motivovaní a nechcete nebo nemůžete snížit cenu, raději dál neprodávejte a vaši nabídku stáhněte z trhu. Najděte raději jiné řešení, třeba pronájmem nemovitosti.
V případě, že nemáte jinou variantu, upravte cenu tak, aby nedocházelo k dalšímu snižování. V případě, že budete opakovaně slevovat, můžete vzbudit dojem, že lepší je si ještě chvíli počkat.
Prodávající, který nabízí svou nemovitost již delší dobu a dostává se do skluzu, je snadnou kořistí pro kupujícího, který svou nabídkou může nemovitost koupit za výhodnější cenu. Tomuto se můžete vyvarovat znalostí a neus