Nabídněte si Vuittona…

Příběh obou mužů začal již v roce 1854, kdy Francouz Louis Vuitton založil stejnojmennou značku. Až na konci dalšího století, v roce 1997, se jejím uměleckým ředitelem stal talentovaný Američan Marc Jacobs. Jak ukazuje výstava, oba neobyčejní tvůrci měli stejný cíl – vytvářet módu jedinečným způsobem pro dobu, v níž žili a žijí. K vidění jsou autentické záběry z pařížských bulvárů konce 19. století, exponáty zachycující vývoj od dřevěných kufrů Louise Vuittona po nápadité, někdy až příliš „extravagantní“ modely Marca Jacobse. Průřez jejich tvorbou je zachycen ve filmových ukázkách či hudebních klipech, kde doplňky s iniciálami LV hrály důležitou roli. Filmy jako Někdo to rád horké či Annie hovoří za vše.

Louis Vuitton začínal v době, kdy byla nezbytnou součástí šatníku žen všech sociálních vrstev krinolína. Už v roce 1858 představil první cestovní kufry, které byly pro dámy s objemnými garderobami nesmírně praktické. Nejen ženy, ale i muži mohli ocenit specializovaná zavazadla určená například pro převážení skleněných lahví s vínem či skládací postele.

Bohužel již od počátku se tvůrce potýkal s plagiátorstvím. Aby tomu zamezil, začal tisknout své jméno na plátno pokrývající vrchní stranu kufru a tento styl si nechal patentovat. Tak vzniklo první logo „L. Vuitton marque de fabrice déposée“, později zkrácené na iniciály „LV“ a následně kreativní zlatohnědý „Monogram Canvas“. Ironií je, že právě ten je v současnosti nejvíce paděláván.

V roce 2004 například tvořily padělky výrobků od Louise Vuittona až 18 % všech zabavených v rámci EU. Právě vnímání značky LV jako symbolu luxusu a společenského postavení je podle odborníků hlavním motorem pro černý obchod. Marc Jacobs bojuje s „fejkaři“ již patnáct let, od doby, kdy spojil svůj kreativní design s tradičním pojetím LV. A rozhodně se mu daří. Nejenže vytvořil doplňky s barvami, které oslovily mladší skupiny zákazníků, ale především vytvořil první pánské kolekce. „Nejsem dokonalý, ale jsem dokonalý v nedokonalosti. Zkrátka dokonale nedokonalý,“ říká o sobě. Louis byl francouzský podnikatel moderního věku. Marc je americký umělecký ředitel, jehož intuitivní přístup odráží současnou společnost. Propojení jmen Vuitton a Jacobs představuje módní značku LV ve zcela jiném světle.

Více se múžete dočíst v celém článku Nabídněte si Vuittona…. Nezabudněte si také pročíst ostatní články našeho magazínu.

Přejít nahoru